Verslag MR vergadering van 10 mei 2011
Plaats: Anna van Burenschool
Tijd: 19.30 uur
1. Opening werd verzorgd door Petra met een afscheidsgedicht namens de MR.
Het nieuwe ouderlid werd welkom geheten.
We bespreken eerst de punten met Ted (zie punt 7 ).
2. Verslag MR vergadering van 12 april word na kleine correctiefoutjes goed gekeurd.
3. Actiepuntenlijst is doorgenomen.
4. Nieuws uit de school
Leerkracht groep 2 start maandag 16 mei weer. De andere dagen worden tot aan de zomervakantie ingevuld door Daniëlle.
Marieke is met verlof en Johan vervangt haar per 9 mei.
5. Ingekomen stukken
Mr magazine van april en mei is binnen. Dit abonnement is telefonisch gehalveerd maar gaat pas per maart 2012 in. Hiervan komt nog een schriftelijke bevestiging.
6. OC nieuws
We wilden graag met de OC de punten ouderbijdrage en begrotingsplan voor 2011-2012 bespreken (advies). Helaas heeft niemand gereageerd.
Actie vragen wie verantwoordelijk is nu er geen voorzitter in de OC is.
7. Besproken punten
In het overleg met Ted:
Afscheid Ted vanuit de MR doen we onder het genot van een gebakje en sluiten we af met een bedankje voor de goede samenwerking en een boekenbon.
Afscheid Ted voor op school niet besproken.
Benoemingscommissie/vacature Ted (2,5 dag) is in de ijskast gezet ivm bezuinigingen.
De Anna van buren scholen hebben voor de overheid 1 brin nummer. Dus maar budget voor één directeur! De Anna van Buren school bestaat uit 2 autonome scholen, dit maakt het erg moeilijk!
Er zal nu binnen de VCO scholen worden gekeken naar een passende directeur. De gevraagde functie eisen van de vacature blijven van kracht.
Bespreken formatie komend schooljaar (instemming).
Groep 1 16 kinderen
Groep 2 20 kinderen
Groep 3 18 kinderen
Groep 4/5 26 kinderen
Groep 5/6 27 kinderen
Groep 7/8 19 kinderen
Klassencombinatie 5/6 voor komend schooljaar niet werkbaar (36 kinderen) vandaar deze optie!
De precieze invulling van de leerkrachten is voor de zomervakantie bekend.
Evaluatie stand van zaken personeelsbeleid, voorbereiding bespreken algemene gang van zaken.
Situatie 5/6 nu met inzet extra leerkracht van 16 uur per week is positief. Kinderen komen meer tot hun recht.
Dyslexie percentage op deze school is zeer hoog, boven het landelijk gemiddelde. (10 stuks) Dit vraagt veel inzet en aandacht.
Schoolresultaten.
Laatste 3 jaar positief: zelfs boven het landelijk gemiddelde maar door dat we een kleine school zijn neemt de overheid de resultaten van de laatste 5 jaar ipv 3jaar. Dit maakt het zwak. Dit is onacceptabel; er is kei hard gewerkt. Zeker gezien de meegenomen resultaten van de jaren 2006/2007 gedurende de verbouwing (hogere groepen gehuisvest in containers, kwam hen niet ten goede). Tegen het resultaat zwak: is bezwaar gemaakt door het bestuur. Want dit is niet reeël. Wel zullen in de komende jaren de resultaten weer iets dalen ivm de onrustige situatie in de groep 5/6/7.
De daling resultaten groep 5/6 (dip in taal) is gelijk met het landelijk omdat in deze groepen allerlei vakken worden toegevoegd en taal op de achter grond raakt.
Marian maakt met de kinderen van groep 7 een persoonlijk plan (naar aanleiding van de entree toets) voor dat ze naar groep 8 gaan. Dit zal over 3 à 4 weken bekend worden gemaakt en wordt dan ook met ouders besproken. Dit is een persoonlijke aanpak en motiveert de leerling.
Schoolplan 2011-2015 (instemming).
Is voor een deel gereed en zal in delen ons tegemoet komen .We hebben nu de missie en visie ontvangen (Actie: MR leden doorlezen).
Dit 4 jaren plan wijkt steeds vaker af door alle snelle ontwikkelingen. Hierdoor word het steeds minder wettelijk/ geldig.
Het leesverbeterplan wordt totaal anders: nieuwe methode nog in ontwikkeling.
School 2.0.
ICT is erg in ontwikkeling.
Lezen, taal en rekenen staat onwrikbaar in het rooster.
Het nieuwsbegrip zal thematisch alle andere vakken verweven in de les.
Nascholingsplan volgend jaar:
Het rekenverbeterplan zal worden ingevoerd. Hiervoor zullen de docenten extra worden bijgeschoold. Hieraan gaan een groot deel van de scholingsuren op.
Voor de bovenbouw groepen 6,7,8 is nog onzeker welke projecten zullen worden gevolgd. De bovenbouw verandert het snelst qua ontwikkeling en dit vraagt aanpassing.
School is bezig met een nieuwe taalmethode om de spelling en de woordenschat te verbeteren. Hiervoor is geld gereserveerd maar de keuze moet nog worden gemaakt.
Bepaalde personen zullen hun Dalton certificaat moeten gaan behalen.
Of de Kanjertraining voor de gehele school word gegeven, is nog niet besloten. Een orthopedagoog geeft dit nu in de groepen 5/8. Twee leerkrachten zijn al door deze orthopedagoog ingewerkt. De kinderen kunnen hun gevoelens al beter uiten/verwoorden door deze training.
Ook is er het project: Kom op voor je zelf.
De overblijfouders hebben hiervoor een cursus gevolgd via de Volks Universiteit. Ze hebben het allen behaald.
Jaarplan voor schooljaar 2011-2012.
Zal vanuit het 4 jaren plan nog verder worden uitgewerkt.
Jaarlijkse rapportage overblijf ouders bewaken (Ted TSO-verslag gaarne aanleveren 2009/2010)
Over twee weken wordt samen met Ted het nieuwe verslag 2010/2011 aangemaakt. Deze zal Ted ons zeker toesturen.
Ted meldt dat van bijna alle overblijfouders een verklaring omtrent gedrag heeft ontvangen.
8. GMR
Geen.
9. Punten volgende vergadering
TSO-verslag 2010-2011.
Formatie
Visie en missie en andere delen schoolplan 2011-2015
Opzet MR jaarplan 2011-2012 (actie Edith en Petra)
Punten schoolgids en nascholingsplan meenemen naar MR vergadering september 2011
10. Rondvraag en sluiting
Eerste reactie van nieuw ouderlid: leuk en interessant, vindt het fijn om meer betrokken te worden bij school.
dinsdag 27 september 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten